top of page

Review - Thule Enroute Camera backpack

Ben jij iemand die zijn tas last minute inpakt of weet jij al een dikke week voor vertrek wat je allemaal mee gaat nemen op reis? Ik ben 100% een ‘last minute’ inpakker en begon de ochtend voor vertrek mijn spullen bij elkaar te zoeken. Ik mocht de Thule Enroute Camera backpack 25L testen tijdens mijn citytrip naar Sofia. Hieronder lees je mijn ervaringen met deze tas.

Tijdens een citytrip neem ik meestal mijn (back-up)camera mee en één lens (een Canon 6D in combinatie met de Sigma 35mm f/1.4 ART). Ik had geluk, dit paste net in het cameragedeelte, maar meer paste er echt niet bij. De tussenschotten moest ik er ook uithalen wilde het passen en de extra accu’s en oplader gingen in een los tasje buiten het cameravak. Een kleinere spiegelreflexcamera of een systeemcamera zou beter zijn voor deze tas en dan zijn de op origami geïnspireerde tussenschotten goed bedacht! Helaas was dat nu dus niet het geval.

In drukke steden ben ik altijd bang dat iemand mijn camera uit mijn tas pakt en ermee vandoor gaat. Maar met deze Thule-tas was ik daar echt helemaal niet bang voor! Het cameravak kun je in zijn geheel eruit halen maar ook nog eens los met een rits sluiten. De momenten dat ik niet aan het fotograferen was, deed ik dan ook beide ritsen binnen en buiten dicht voor extra beveiliging.

Mijn laptop had ook even een paar dagen vakantie en ging niet mee op reis. Maar mocht je nu wél een laptop mee moeten nemen dan kan dit prima met deze tas! Mijn MacBook Pro 15-inch paste er goed in en het vak is stevig en van goede kwaliteit. Waar ik het vak voor heb gebruikt? Het Zoom.nl-magazine paste er ook goed in!

De magnetische afrolbare sluiting is super, ik was echt aangenaam verrast toen ik dit zag! Hierdoor paste meer dan verwacht in de tas en zodoende ging ik dus met een goed gevulde tas op weg naar Bulgarije, Sofia!

Daar gaan we dan, 3 nachten even er tussenuit samen met mijn vriendin voor een gezellig stedentripje! De dagen voor vertrek waren we beiden nog heel druk met werk. We gingen dus zonder ideeën en/of een to-do list op reis en dat beviel ons wel. Na die drukke dagen thuis gingen we even heerlijk ‘chillen’ in Sofia. We hebben veel gewandeld en de stad goed kunnen bekijken, heerlijk gegeten in leuke tentjes en vooral gezellig gekletst!

Veel delen van de stad waren vervallen en oud. Juist in deze delen schoonheid vinden is iets wat ik graag doe. Je gaat kijken naar details en echtheid.

Het panorama-uitzicht op onze laatste avond waar we een prachtige zonsondergang hebben bekeken was heel fijn. Prachtig uitzicht over de stad én bergen!

Na 3 dagen en veel kilometers te hebben gelopen kan ik eigenlijk nu pas écht de tas beoordelen. De rugzak draagt fijn en vaak loop ik tegen het probleem aan dat mijn schouders te smal zijn waardoor de banden afvallen. Hier had ik bij de Thule Enroute Camera backpack 25L helemaal geen last van! Het langdurig dragen van deze rugtas was dan ook geen enkel probleem. Er zijn echt super veel handige vakjes verborgen in de tas en daar ben ik echt fan van! Kleine spullen kun je dus goed opbergen.

Liever hadden we natuurlijk geen regen gehad maar het weer heb je niet in de hand en tja, het was wel de beste manier om te checken of de tas waterdicht is! En dat is 'ie! Gelukkig voor ons ging de zon al snel daarna weer schijnen. In de specificaties staat niet dat de tas waterdicht is, maar na een flinke regenbui was alles nog droog!! (Mocht je een regenhoes hebben is het wellicht wel slim deze even eromheen te wikkelen!)

Conclusie: Voor een korte stedentrip is de Thule Enroute Camera backpack 25L fijn, voor lange backpack reizen is deze tas niet geschikt. Het cameracompartiment was voor mij echt te klein en het ging nu dus gelukkig nét erin. Mijn Canon 5D Mark IV paste er niet in en een grotere lens was ook niet mogelijk. Nu is mijn camera wel heel belangrijk en is dat voor mij de reden waarom ik deze tas zelf niet zou kopen. Verder ben ik wel echt te spreken over deze tas en voor iemand met een systeemcamera en/of kleine spiegelreflexcamera met één lens kan ik de tas wel echt aanbevelen! De magnetische afrolbare sluiting vind ik persoonlijk echt super fijn en de hoeveelheid kleine vakjes was ook super. Ook als laptoptas raad ik deze tas zeker aan!

(Geschreven voor Zoom.nl)

bottom of page